loading...
شیمی و فیزیک دو دوست صمیمی
M&F بازدید : 9 یکشنبه 20 بهمن 1392 نظرات (1)

شاخه های شیمی

شیمی : علم بررسی ویژگی های مواد و تغییرات و تأثیرات آنها بر هم

ـ شیمی یکی از علوم طبیعی (شیمی ـ فیزیک ـ زیست شناسی ـ زمین شناسی) است.

ـ شیمی یکی از علوم پایه (شیمی ـ فیزیک ـ زیست شناسی ـ ریاضیات) است.

 

برخی  شاخه های مهم شیمی

ـ شیمی معدنی: بررسی و مطالعه روی موادی که خود یا ترکیبات آنها به طور مستقیم از معدن به دست می آیند. مثل: آهن و سولفوریک اسید.

ـ شیمی آلی: در گذشته اعتقاد بر این بود که برخی از مواد مانند گوشت، چربی و... را فقط موجودات زنده می توانند بسازند و به هیچ وجه امکان ندارد آنها را در آزمایشگاه ها ساخت. به این مواد، مواد آلی می گفتند. در حدود دویست سال پیش، دانشمندان موفق شدند اوره ـ که یکی از مواد آلی موجود در ادرار است ـ را در آزمایشگاه تهیه کنند. پس از آن شیمی آلی به سرعت پیشرفت کرد. دانشمندان پس از مطالعه بر روی مواد متعدد تشکیل دهنده گوشت، چربی و سایر مواد آلی متوجه شدند که در همگی آن ها ماده ای به نام کربن وجود دارد. اتم های کربن دارای ویژگی های جالبی هستند. این ویژگی ها باعث زیاد شدن تعداد مواد آلی شده است. به طوری که در حال حاضر بیش از 22 میلیون ماده آلی وجود دارد. در حالی که تعداد مواد معدنی کمتر از یک میلیون می باشد. این شاخه از شیمی مربوط به مطالعه ی مواد کربن دار است.

ـ شیمی تجزیه: که به تعیین ترکیبات مواد و اجزای تشکیل دهنده آن‌ها می‌پردازد. اندازه گیری مواد مختلف، مثلا اندازه گیری مقدار کربن در فولاد (آلیاژ آهن و کربن) یا نمک در خون.

ـ شیمی فیزیک: مطالعه و بررسی پدیده های مشترک بین شیمی و فیزیک. مثلا مطالعه بر روی سرعت پخش دو گاز در یکدیگر.

ـ شیمی پلیمر:مطالعه و تحقیق بر روی پلیمرها (بسپارها)

پلیمر در واقع مولکول بزرگی است که از به هم چسبیدن مولکول های کوچکتر به وجود آمده است.پلیمرها دارای خواص جالب و مفیدی هستند و می توان پلیمرهایی با خواص دلخواه ساخت. تمامی اجسام غیر فلزی که کش می آیند، پلیمر هستند. مانند: آدامس، پنیر پیتزا، لاستیک، تفلون.

ـ متالورژی:در این شاخه از علم بر روی فلزات و مخلوط های آنها (آلیاژها) مطالعه می شود.

ـ نانوشیمی: به بررسی شیمی مواد، در مقیاس ذره‌ای نانومتری می‌پردازد. این دانش در زمینه‌های مختلفی از جمله سوخت، پلیمر، رنگ، ساخت و ساز، پوشاک، دارو، خوراک و به طور کلی هر آنچه که به شیمیو مهندسی شیمیمربوط می‌شود، کاربرد دارد. به طور کلی توجه به کلیه علوم و فناوری‌های موجود در مقیاس نانوو کار و تولید در این مقیاس برای دستیابی به فراورده‌هایی ارزانتر، محکمتر، سبکتر و کارآتر می‌باشد.

ـ شیمی کاربردی: یکی از گرایش‌های شیمیاست که مربوط به کاربردهای شیمی در صنعتاست.

ـ زیست‌شیمی: یا بیوشیمی یا شیمی حیات مطالعه فرآیندهای شیمیایی در سیستم هایزیستی است. این شاخه با ساختار و عملکرد اجزای سلولی مثل پروتئین‌ها، کربوهیدارت‌هاسر و کار دارد.

ـ شیمی دارویی: نام شاخه‌ای از دانش بنیادین شیمی است که به بررسی و استفاده از ترکیبات شیمیاییبا هدف درمان، در سیستم‌های زیستیمی‌پردازد. این دانش از دانش‌های پایه‌ در داروسازیبه شمار می‌رود و بخش گسترده‌ای از داروهااز مطالعات در این زمینه حاصل می‌شوند.

 

نياز كشور ما به متخصصين شيمي

تنها کافی است وضعیت واردات کشور خودمان را بررسی کنیم تا به واقعیتی تلخ برسیم:

درحال حاضر کشور ما هر ساله حدود 5 میلیارد دلار صرف خرید 3500 قلم کالای شیمیایی می‌کند. یعنی ما یک کیلو نفت را 10 سنت می‌فروشیم آن وقت یک کیلو از مواد شیمیایی رابا چندصد برابر قیمت و حتی بعضی از داروهای شیمیایی را تا 100 هزار دلار خریداری می‌کنیم. این در حالی است که کشور ما به دلیل داشتن هیدرو کربن‌ها (نفت خام)، معادن فراوان و همچنین نیروی انسانی متخصص می‌تواند کالاهای شیمیایی بسیاری را تولید کند.

سخن آخر این که: كشور ما سرشار از منابع عظيم نفت و گاز، معادن متنوع و گياهان دارويي بسيار است. همه اينها پتانسيل خوبي براي بهره برداري از طبيعت كشور و بالا بردن توان اقتصادي آن و كارآفريني براي متخصصين اين رشته و دهها رشته ديگر هستند. ما هنوز در این زمینه به شايستگي لازم نرسيده ايم. شاید شما بتوانید در آینده ای نه چندان دور با تحصیل در زمينه شیمی شرایط لازم را براي تحولات چشمگير در این باره برای کشور عزیزتر از جانمان فراهم كنيد.

 

به امید  آن روز      برای ایرانی سربلند

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط مهدی در تاریخ 1392/11/20 و 16:38 دقیقه ارسال شده است

خخخخخخخخیللللللللللللیییییییی ممممممممممننننننننننوووووووووووننننننننن
پاسخ : خواهش می کنم


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    کدام یک ازشاخه های علوم را دوست دارید؟؟؟؟؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 9
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 9
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 13
  • بازدید ماه : 12
  • بازدید سال : 41
  • بازدید کلی : 217